A Jones család nyaralni megy, avagy mi a faszt keresnek marslakók egy Indiana Jones filmben? Az Indiana Jones trilógia várva várt folytatása nem lett bődületesen rossz vagy éppen nézhetetlen, azonban csak néhány megmozdulásában képes méltó lenni Lucas és Spielberg első három közös gyermekéhez.
Kezdjük a pozitívumokkal. Ami jó volt, az még mindig jó. Harrison Ford szerintem még a sarki közértben is az Indy féle sármmal vásárolja meg a friss pékárut, bár rajta azért már erősen meglátszik a kor. A Mariont játszó Karen Allen ismét jól hozza az egyik pillanatban sárkány, másik pillanatban fülig mosolygós hölgyeményt. Még a Mac-et alakító Ray Winstone is jól időzíti "Dzsónsziiiiiiiii!" beszólásait, és adja elő kellő humorral a kettős, hármas vagy már ő sem tudja hányas ügynököt. Még a sokak által vitatott családi perpatvarokra hajazó részek is többnyire képesek voltak mosolyt csalni az arcomra.
Néhány akció szcéna visszahozza a korábbi filmek hangulatát. Gondolok itt legfőképpen a motoros üldözésre, ahol egészen lehengerlő kaszkadőrmunkát láthatunk. Az utalások, apróbb nüánszok időnként emlékeztettek minket, miért is szeretjük annyira az Indiana filmeket. Az előbb említett motoros jelenet végén Ford arckifejezése tökéletes felidézése, és egyben továbbörökítése a 3. részbeli Sean Connery reakciójának. A frigyláda pillanatnyi feltűnésénél valószínűleg minden rajongó a moziban mellette ülőnek odabökte "Nézd! Ez a frigyláda!" mondatot. A film végi esküvőnél éppen az utolsó pillanatban közbelépő Indy megnyugtatóan adja a tudtunkra, hogy "Nem kell beszarni, még nem adom át a stafétabotot".
Így belegondolván ennyi pozitívumot tudtam összeszedni, sajnos a rugdosnivaló baromságok listája terjedelmesebb. A történetvezetésben rengeteg a lyuk, és a legnagyobb baj az, hogy ezek nagyon feltűnőek. Vegyük csak példának azt a részt, amikor Indy elmeséli a felfedező Francisco de Orellana sztoriját, és még ki is emeli, hogy 400 éve senki sem talált rá. Ezzel azt sugallva, hogy valami nagyon eldugott, megközelíthetetlen helyen lelhette halálát. Az ember itt várná a csapdákkal, vagy fejtörőkkel megszórt részeket, amikor is Indynek minden erejét és eszét be kell vetnie az előrehaladás és/vagy túlélés érdekében.
Erre hogyan találnak rá a spanyol felfedezőre? Egy padlóba vésett térkép szerű izé (mert az maximum egy térkép darabjának felel meg) segítségével, amit Oxley csinált a cellájában. Ennyi. Egy Spielberg által közkedvelt átmenetes vágással rögtön a helyszínre ugrunk, amit előttük ezernyi ember képtelen volt megtalálni. Hogy hol van ez a hely, és mennyire nehéz volt rálelni egy picit sincs kihangsúlyozva. Az már csak hab a romlott tortán, hogy az ezt követő jelenetben továbbra sem kapunk komoly vagy éppen emlékezetes fejtörőket, helyette random helyekről ugrándozó majomemberekkel éreztetik a kreativitás hiányát. Ez csak egy példa a látványosan ötlettelen megoldások palettáján.
Szinte biztos vagyok benne, hogy az Indiana Jones és a kristálykoponya királysága a fölöslegesen túltolt szekerek világbajnokságán igen előkelő helyezést érne el. "Ahogy azt Móricka elképzelte" momentumok tömkelegével van teletűzdelve majdnem minden akcióra kihegyezett jelenet. Valahogy az az érzésem, hogy a brainstormingok alatt a "kreatívosok" egymásra próbáltak rálicitálni, ami a képtelenséget illeti. Kíváncsiak voltak, hogy ki, mivel tudja a "naaaaa persze" lécet magasabbra tenni. Valószínűleg ilyen ötletezések mutáns végeredménye lehetett például az atomrobbanás kontra hűtőszekrény, a 100 méteres zuhanás lendület-tompító fa segítségével, vagy éppen a rögtönzött utazás egy rakéta orrán ki a sivatagba jelenet. A tény, hogy Spielberg ezeket miért nem dobta ki a kukába legalább akkora rejtély, mint a piramisok építése.
Az egy dolog, hogy ezeket az extrém mutatványokat teljes képtelenség túlélni, de sajnos a film még a jónak mondható akció részeket is elrontja indokolatlan túlzásokkal. Az esőerdős hajsza (ami amúgy egészen jó) vége fele az egyik kocsi hatalmas lendülettel legyalulja a másik tetejét, de főszereplőink haja szála sem görbül bele a mutatványba. LaBeouf éppen jókor, éppen jó helyen van ahhoz, hogy 30 másodpercre Tarzanná váljon és majombarátaival jól elgyepálja a gonosz ruszkikat. Minek? Miért nem elég a szimpla üldözés, és a jól kitalált közelharcos koreográfia? Olyan ez, mintha az aranybarnára sült, éppen jó állagú piskótát visszatolnánk a sütőbe még 10 percre, mert hátha attól finomabb lesz. Nem, nem lesz az.
Apropó, a látvány. A CGI hol jól, hol közepesen, hol elégtelenül működik. Érezhető ebben a filmben is (a Lucas féle Star Wars előzményfilmekkel egyetemben) a speciális effektek túlzott használata. Messze túl sok a CGI majom, CGI terepjáró, CGI szakadék, CGI emberaprító gyilkos hangya és a többi. Amit nem tudnak hihetőnek kinézően megcsinálni, azt teljesen fölöslegesen erőltették bele a jelenetekbe. Ezzel csak elbaszták az alapvetően egész jó részeket is. Mellesleg, azt sem értem, hogy Spielbergnek miért mániája bizonyos filmjeiben túlexponálni a képet, ami csak tovább fokozza a mesterkélt érzetet. Az Indiana Jones 4 mellett, ilyen az egész Különvélemény, Mesterséges Értelem és a Világok Harca is.
Karakterek terén azért volt két elég méretes baklövés is. Cate Blanchett-ből látom, hogy mit akartak Spielberg-ék kihozni, de ez sajnos nem jött össze. Megmondani nem tudom, hogy mi az, ami hiányzik vagy nem stimmel, de alakítása nekem nagyon lelketlenek érződött. Shia LaBeouf pedig maga a tökéletes mellényúlás. Alapjáraton állandóan pofonért kiáltó arcocskája túlságosan elvonja a figyelmet a jó dolgokról, ráadásul ezt csak tetézi a karakter "nézd, nézd, nézd én vagány vagyok" hozzáállása.
Ahhoz nem nagyon tudok mit hozzászólni, hogy a történet illik-e vagy sem a korábbi filmek stílusához. Alapvetően engem annyira nem akasztott ki a földönkívüliek gondolata, azonban annak a sztoriba való importálása valóban átgondolatlan és összecsapott. Egy nagyon értelmesnek és komplexnek TŰNŐ történetet akartak csinálni, de nem tudták hogyan vezessék azt végig és illesszék bele az Indiana Jones franchise-ba. Hogyan tudja egy koponya befolyásolni az emberi elmét? Hogyan akarják ezt az oroszok irányítani? Hogyan akarják ezt fegyverként világszinten alkalmazni? Mi van? Szerintem, ha az UFÓK "foglaltak" lettek volna, akkor az elmét befolyásoló eszköz ennyire erővel lehetett volna nukleáris répa vagy hipnotizőr tevepúp is.
Ez az Indiana Jones film olyan, mint egy utolsó húgy meleg sör egy kánikulai délutánon, amit elfelejtettünk berakni a hűtőbe. Ha nagyon nincs más, ha egy kimerítő munkanap után szomjas az ember és rohadtul fáradt leugrani a boltba venni egy jó hideg Sopronit, akkor végül is meg tudja inni, de igazából lehet jobban járnánk egy pohár hűsítő csapvízzel.
Verdict: 5,5/10
Réges-rég, egy messzi-messzi filmstúdióban...
- Steven, szerintem most valami nagyot kell mondanunk. Valami igazán nagyot. Nagyon, de nagyon nagyot, érted ugye?
- Értelek George, de mégis mivel lehetne egy kalandfilmet tovább fokozni? Voltak itt már okkultista nácik, fanatikus szív-eltávolító törzsek, majd megint okkultista nácik. Milyen új szálat lehetne behozni? Mi van még, ami ellen Indy ismét felveheti a harcot?
- UFÓK!
- Tessék?
- Földönkívüliek! Ez az! Ez kell nekünk!
- Na de George, mégis, hogyan passzolna ez az ötlet a korábbi filmek stílusához?
- Oroszok!
- Mi köze az oroszoknak ehhez az egészhez?
- Az oroszok fel akarják használni az itt hagyott földönkívüli technológiát. A hidegháborúba helyezzük hőseinket, ahol a csúnya, rossz, hataloméhes ruszkik egy misztikus UFÓ eszközzel akarják befolyásolni a nemes amerikai polgárok és hazafiak patyolat tiszta elméjét!
- Hát nem tudom George... ez így nekem nagyon széllel-béleltnek tűnik...
- Van jobb ötleted?
- Momentán nincs, de szerintem ezt nem szabad elhamarkodni. Kell erre időt szánni, gondolkozzunk még.
- Steven, nincs idő elmélkedni. A filmet minél hamarabb el kell kezdeni forgatni, mert Harrison sem lesz már fiatalabb, ráadásul múlt héten vettem egy telket az Egyesült Arab Emirátusokban. Szóval, kell az a kis plusz bevétel. Jó lesz ez, hidd már el! Ha nem tetszik a történet, akkor legfeljebb nem adod a neved a forgatókönyvhöz. Te csak rendezd meg, és a többit bízd rám.
- Rendben. De, ha a rajongók kifakadnak és elhordanak engem mindennek a sztori miatt, akkor rád kenem az egészet.
- Áll az alku!
(Spielberg több interjúban is megjegyezte, hogy a földönkívüliek ötlete teljes egészében Lucas-tól ered, és neki ez az idea már a kezdetekben sem volt ínyére.)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tomlion · http://tomlion.blog.hu/ 2017.02.02. 21:04:56